Menu główne:
Rozdział 1 Kontrakt między nauczycielem a uczniem
Rozdział 2 Cele nauczenia w ramach przedmiotu religia
Rozdział 3 Obszary podlegające ocenianiu na katechezie
Rozdział 4 Zasady i obszary oceniania oraz klasyfikowania uczniów
Rozdział 5 Procedury uzyskiwania oceny wyższej
Rozdział 6 Ogólne kryteria ocen
Rozdział 7 Sposoby informowania uczniów i rodziców
Rozdział 8 Zasady pracy zdalnej (nowość!!!)
Rozdział 1
Kontrakt między nauczycielem a uczniem1. Obowiązki ucznia:
1) Uczeń uczestniczy w lekcjach religii na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych).2) Jest zdyscyplinowany, kulturalny, uważny, nie przeszkadza w prowadzeniu lekcji.3) Posiada na lekcji zeszyt przedmiotowy, katechizm i materiały zalecane przez katechetę.4) Jest zobowiązany do uczestniczenia w sprawdzianach w ciągu roku szkolnego (nieobecność może być usprawiedliwiona zwolnieniem lekarskim lub ważnym wydarzeniem losowym; w takim przypadku uczeń przystępuje do sprawdzianu w innym terminie ustalonym przez katechetę).5) W przypadku dłuższej usprawiedliwionej nieobecności na lekcjach samodzielnie lub z pomocą nauczyciela uzupełnia brakujące wiadomości.
2. Prawa ucznia:
1) Uczeń może być dwa razy w ciągu semestru nieprzygotowany do lekcji.2) Może zgłaszać w czasie lekcji swoje wątpliwości dotyczące materiału nauczania (prosić o wyjaśnienie, dodatkowe informacje).3) Może korzystać z pomocy nauczyciela, jeżeli ma trudności w opanowaniu materiału nauczania (termin i miejsce konsultacji wyznacza nauczyciel).4) Musi uzyskać informację na temat zakresu wiedzy obejmującej sprawdzian i co najmniej tydzień wcześniej powinien dowiedzieć się o jego terminie.5) Może poprawić sprawdzian w formie ustnej lub pisemnej w ciągu 14 dni od ogłoszenia wyników, zgodnie z postanowieniami ogólnymi zawartymi w Statucie.6) Uczeń posiadający orzeczenie lub opinię z PPP jest oceniany wg dostosowanych kryteriów.
3. Prawa i obowiązki nauczyciela:
1) Nauczyciel ma prawo wymagać od ucznia systematycznej pracy oraz aktywnego uczestnictwa w procesie zdobywania wiedzy.2) Ocenia ucznia w sposób jawny.3) Ocenia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej nauczania wg zasad przyjętych w Przedmiotowych Zasadach Oceniania.4) Nie ocenia praktyk religijnych ucznia, ale może brać pod uwagę pozalekcyjną działalność ucznia w grupach i wspólnotach parafialnych przy klasyfikacji rocznej (jeśli dochodzi do sytuacji równowagi ocen).
Rozdział 2
Cele nauczenia w ramach przedmiotu religiaKatecheza jest wychowaniem w wierze dzieci i młodzieży, obejmuje przede wszystkim wyjaśnianie nauki chrześcijańskiej, podawane w sposób systematyczny i całościowy w celu wprowadzenia w pełnię życia chrześcijańskiego.I etap edukacyjny (klasy I-III) Katecheza inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz EucharystiiWśród celów i wymagań ogólnych na tym etapie istotne są:1) Interpretacja życia w świetle wiary.2) Wprowadzenie w rozumienie sakramentów Eucharystii oraz pokuty i pojednania.3) Kontakt z Bogiem w liturgii i modlitwie.4) Postawa moralna.II etap edukacyjny (klasy IV-VIII) Katecheza mistagogicznaWśród celów i wymagań ogólnych na tym etapie istotne są:1) Odbiór, analiza i interpretacja tekstów o charakterze religijnym.2) Tworzenie wypowiedzi.3) Zainteresowanie problematyką kościelną.4) Zaciekawienie otaczającym światem i praktyczne wykorzystanie wiedzy religijnej.5) Postawa moralna. [1]Rozdział 3
Obszary podlegające ocenianiu na katechezieW klasach I-III1) Krótkie wypowiedzi ustne.2) Prowadzenie zeszytu przedmiotowego lub zeszytu ćwiczeń.3) Prace domowe.4) Aktywność ucznia na lekcji.5) Śpiew poznanych pieśni, znajomość modlitw.6) Znajomość podstawowych wiadomości katechizmowych.7) Przygotowanie rozważań nabożeństw, przygotowanie liturgii, udział w konkursach, przedstawieniach.W klasach IV-VIII1) Prace pisemne (sprawdziany, testy).2) Wypowiedzi ustne.3) Prowadzenie zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń.4) Aktywność ucznia na lekcji i współpraca w zespole.5) Umiejętność odczytywania sigli biblijnych i korzystania z Pisma Świętego.6) Pilność, systematyczność, postawa, umiejętności.7) Rozwijanie postawy religijnej (udział w jasełkach, konkursach religijnych, przygotowanie adoracji, rekolekcji, nabożeństw, działalność w grupach parafialnych dla dzieci, młodzieży).Rozdział 4
Zasady i obszary oceniania oraz klasyfikowania uczniów1. Każdy uczeń oceniany jest obiektywnie i sprawiedliwie.2. Ocena bieżąca z religii jest formułowana w skali 1- 6.3. Każdy uczeń powinien otrzymać w ciągu semestru minimum 4 oceny.4. Uczeń ma prawo dwa razy w ciągu półrocza zgłosić nieprzygotowane do lekcji, ale musi to uczynić przed rozpoczęciem zajęć. Nieprzygotowaniem do lekcji jest również brak katechizmu, ćwiczeń lub zeszytu, a Pisma Świętego – w przypadku wcześniejszej zapowiedzi.5. Sprawdziany, kartkówki i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.6. Ocenie podlegają zeszyty przedmiotowe i ćwiczenia.7. Za trzykrotny brak zeszytu przedmiotowego lub ćwiczeń uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną.8. Prace domowe - krótkoterminowe (z lekcji na lekcję) lub długoterminowe np. referaty, plansze, schematy, wykresy wykonywane są na ocenę. - Przy ocenie pracy brane są pod uwagę następujące kryteria: stopień trudności, poprawność językowa, staranność wykonania, wykorzystanie różnych źródeł informacji. Brak pracy domowej jest równoważny z otrzymaniem oceny niedostatecznej.9. Wypowiedzi ustne – Nauczyciel ma prawo zapytać ucznia na każdej lekcji z trzech ostatnich jednostek tematycznych. Przy ocenie wypowiedzi ustnej będą brane pod uwagę: wymagania edukacyjne, styl wypowiedzi, posługiwanie się terminologią przedmiotu. Ocena z wypowiedzi ustnej poprawiana jest w trakcie semestru poprzez kolejne wypowiedzi ustne ucznia.10. Prace pisemne
1) Sprawdziany – mogą być przeprowadzane po zakończeniu działu. Zapowiadane są z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem (wpis informacyjny do dziennika) i podaniem zakresu materiału. Są oceniane wg skali zapisanej w Statucie:Suma punktów ze wszystkich zadań wynosi 100%
100% - cel99% - 91% - bdb90% - 75% - db74% - 51% - dst50% - 35% - dop34% 0% - ndst
Sprawdziany mogą przybierać formę testów (nauczycielskich i standaryzowanych). Nauczyciel ocenia sprawdzian do 2 tygodni (czas ten wydłuża się w przypadku nieobecności nauczyciela).Poprawione sprawdziany (przechowywane przez nauczyciela do końca roku szkolnego) będą przedstawiane uczniom w trakcie lekcji, a rodzicom wg zasad zapisanych w Statucie. Uczniowie, którzy uzyskali ze sprawdzianu niesatysfakcjonującą ich ocenę mogą jednokrotnie przystąpić do poprawy. Odbywa się ona w czasie ustalonym przez nauczyciela poza lekcjami religii. Poprawiona ocena jest wpisywana do dziennika obok starej i nie anuluje oceny pierwotnej. Jeżeli sprawdzian z ostatniego działu w danym półroczu będzie przeprowadzany w terminie, który uniemożliwia jego ocenę (i czas na ewentualną poprawę) przed klasyfikacją śródroczną, uzyskana ocena wpisywana jest na kolejne półrocze.2) Kartkówki - nie muszą być zapowiadane. Zawierają materiał z trzech ostatnich lekcji. Oceniane są w skali ocen 1 - +5. Mogą zawierać materiał z trzech dowolnych lekcji i wtedy są zapowiadane. Skala ocen pozostaje bez zmian. Oceny z kartkówek nie podlegają poprawie. W przypadku kartkówki zapowiedzianej uczeń nie ma możliwości zgłoszenia nieprzygotowania.
11. Wypowiedzi ustne
1) Odpowiedzi ustne, na żądanie nauczyciela, obejmują materiał z trzech ostatnich jednostek tematycznych.2) Co najmniej kilkuzdaniowe samodzielne wypowiedzi ucznia w ramach pracy na lekcji nagradzane są plusami. W każdej chwili (na prośbę ucznia) mogą zostać przeliczone na ocenę, którą nauczyciel wpisuje do dziennika wg następującego algorytmu:
1 plus - brak oceny2 plusy - dop3 plusy - dst4 plusy - db5 plusów - bdb6 plusów - cel
3) Brak aktywności na lekcji może skutkować uzyskaniem minusa przez ucznia. Każdy trzeci minus automatycznie zostaje zamieniony na ocenę niedostateczną i wpisany do dziennika.4) Minus można "anulować" plusem.
12. Inne formy aktywności ucznia są ocenami wspomagającymi.13. KlasyfikacjaUczeń może być niesklasyfikowany z religii, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnejz powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.14. Przy wystawianiu oceny śródrocznej i rocznej przyjmuje się następujące zasady:Ocena nie ma charakteru średniej arytmetycznej wyników cząstkowych; znaczący wpływ mają przede wszystkim oceny uzyskane ze sprawdzianów, dłuższych wypowiedzi, referatów, o ile prezentacja ich przyjmie formę wypowiedzi ustnej oraz innych form pracy o charakterze samodzielnym. Dla jasności podana zostaje następująca „waga” ocen zaczynając od najwyższej:
· średnia ocena uzyskana ze wszystkich ocen rocznych na danym etapie edukacyjnym
w przypadku wystawiania oceny końcowej (waga 6)· ocena śródroczna (waga 5)· oceny za badania wyników / diagnozy (waga 4)· oceny za sprawdziany (waga 3)· oceny za kartkówki (waga 2)· oceny za dłuższe wypowiedzi ustne na lekcji (waga 2)· oceny za zadania domowe, oceny z odpowiedzi ustne na lekcji, oceny z ćwiczeń (waga 1)· oceny za aktywność uczniów (waga 1)
W przypadku klasyfikacji ocenę
· cel otrzymuje uczeń, którego średnia wynosi 5,75 i wyżej· bdb 4,75 - 5,74· db 3,75 - 4,74· dst 2,75 - 3,74· dop 1,75 - 2,74· ndst 1,74 i niżej
Ponieważ ocena półroczna/roczna uwzględnia cały czas pracy ucznia w danym okresie nauczyciel katecheta nie przewiduje żadnego dodatkowego „dopytywania” lub „zaliczania”.W przypadku klasyfikacji rocznej, jeśli uczeń spełnia wymagania z ogólnych kryteriów ocen na dany stopień, a jego średnia wynosi x,65 to może wnioskować o dodatkowe sprawdzenie wiedzy i umiejętności na poziomie oceny wyższej niż zaproponowana przez nauczyciela. Musi to zgłosić nauczycielowi katechecie do 2 dni od podania przez ocen proponowanych. Termin sprawdzenia wiedzy i umiejętności nauczyciel ustala z uczniem - poza godzinami lekcji.15. Informacja o grożącej ocenie niedostatecznej z przedmiotu jest przekazywana ustnie przez nauczyciela katechetę uczniowi oraz wychowawcy na miesiąc przed klasyfikacją. Wychowawca informuje rodziców (prawnych opiekunów) pisemnie. Równocześnie nauczyciel przedstawia zainteresowanemu uczniowi możliwości poprawy oceny poprzez uzupełnienie niezbędnych wiadomości i umiejętności oraz prac pisemnych.16. Informacja o ocenie śródrocznej jest przekazywana przez nauczyciela katechetę uczniom na lekcji kończącej pierwsze półrocze, a rodzicom (prawnym opiekunom ucznia) przekazuje ją wychowawca na wywiadówce.17. Informacja o ocenie rocznej ma miejsce na lekcji 14 dni przed klasyfikacją i zostaje przedstawiona ustnie przez nauczyciela katechetę uczniowi oraz pisemnie rodzicom (prawnym opiekunom) przez wychowawców klas.Rozdział 5
Procedury uzyskiwania oceny wyższej1. Rodzice ucznia mają prawo zwrócić się do dyrektora szkoły o umożliwienie podwyższenia proponowanej oceny rocznej poprzez przystąpienie do egzaminu sprawdzającego na ogólnych zasadach opisanych w Statucie.2. Szczegółowe warunki uzyskania wyższej niż przewidywana oceny klasyfikacyjnej:
· wszystkie nieobecności ucznia na lekcjach są usprawiedliwione· uczeń nie ma jednodniowych nieobecności w dniach sprawdzianów (również usprawiedliwionych)· uczeń ma wykorzystane co najwyżej jedno nieprzygotowanie do lekcji (osobno w każdym półroczu)· posiada co najmniej połowę ocen pozytywnych spośród wszystkich uzyskanych przez niego ocen cząstkowych w ciągu roku szkolnego· uzyskał co najmniej połowę ocen na poziomie oceny o którą wnioskuje· średnia ocen ze sprawdzianów z całego roku szkolnego po zaokrągleniu równa jest ocenie o którą wnioskuje uczeń
3. Jeżeli uczeń uzyskał w II półroczu ocenę o dwa stopnie wyższą niż w I półroczu, to chcąc otrzymać taki stopień jako ocenę roczną musi przystąpić do zaliczenia materiału z zakresu I półrocza. Termin poza zajęciami edukacyjnymi i sposób zaliczenia ustala nauczyciel katecheta.Rozdział 6
Ogólne kryteria ocenW procesie oceniania obowiązuje zasada kumulowania wymagań (ocenę wyższą może otrzymać uczeń, który spełnia wszystkie wymagania przypisane ocenom niższym).1. Ocena celująca (skrót: cel). Uczeń:
1) spełnia wszystkie wymagania zapisane w podstawie programowej dla własnego poziomu edukacji2) angażuje się w prace pozalekcyjne, np. gazetki religijne, montaże sceniczne, pomoce katechetyczne, apele szkolne o treści religijnej itp.3) opanowana przez niego wiedza i nabyte umiejętności pozwalają mu twórczo dzielić się nimi nie tylko w szkole ale i w środowisku lokalnym (np. poprzez aktywny udział w grupach lub akcjach duszpasterskich)4) osiąga sukcesy w konkursach religijnych lub posiada inne porównywalne osiągnięcia5) otrzymał w pierwszym terminie co najmniej bardzo dobre oceny ze sprawdzianów i bardzo dobre z kartkówek6) posiada uzupełniony i wzorowo prowadzony katechizm z ćwiczeniami (oraz zeszyt)7) zna biegle "Mały katechizm" oraz pozostałe modlitwy8) jego pilność, systematyczność, stosunek do przedmiotu nie budzi żadnych zastrzeżeń9) wyjątkowo aktywnie uczestniczy w katechezie, jest zdyscyplinowany
2. Ocena bardzo dobra (skrót: bdb). Uczeń:
1) opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania katechezy2) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami3) otrzymał co najmniej dobre oceny ze sprawdzianów i bardzo dobre z kartkówek; poprawił połowę dobrych ocen ze sprawdzianów na bardzo dobrą4) posiada uzupełniony katechizm z ćwiczeniami (oraz zeszyt)5) dobrze zna "Mały katechizm" oraz pozostałe modlitwy6) chętnie i systematycznie uczestniczy w katechezie, jest zdyscyplinowany7) wyróżnia się aktywnością na tle grupy katechizowanych
3. Ocena dobra (skrót: db). Uczeń:
1) opanował wiadomości i umiejętności, które pozwalają na rozumienie większości relacji między elementami wiedzy religijnej2) dysponuje dobrą umiejętnością zastosowania zdobytych wiadomości3) uzyskuje stale dobre postępy podczas prowadzonych zajęć4) otrzymał co najmniej dostateczne oceny ze sprawdzianów i dobre z kartkówek; poprawił połowę słabszych ocen ze sprawdzianów na dobrą5) posiada katechizm z ćwiczeniami (oraz zeszyt), ale ma braki (ale ma powyżej 75% zapisów)6) dobrze zna treść modlitw „Małego katechizmu”7) chętnie uczestniczy w katechezie, stara się być przygotowany
4. Ocena dostateczna (skrót: dst). Uczeń:
1) opanował wiadomości i umiejętności umożliwiające zdobywanie dalszej wiedzy2) dysponuje przeciętna wiedzą w zakresie materiału przewidywanego programem, w jego wiadomościach są luki3) wykonuje zadania, choć budzą one zastrzeżenia (np.: „byle jakie”)4) otrzymał co najmniej dopuszczające oceny ze sprawdzianów i dostateczne z kartkówek poprawił połowę słabszych ocen ze sprawdzianów na dostateczną5) posiada katechizm z ćwiczeniami (oraz zeszyt), ale ma braki (ma 50-75% zapisów)6) zna treść modlitw „Małego katechizmu”7) wykazuje przeciętne zainteresowanie przedmiotem, ale w miarę systematycznie uczęszcza na katechezę
5. Ocena dopuszczająca (skrót: dop). Uczeń:
1) zdobył wiadomości, które są niewystarczające na przekazanie podstawowej wiedzy religijnej2) proste zadania o niewielkim stopniu trudności rozwiązuje przy pomocy nauczyciela3) otrzymał co najmniej dopuszczające oceny z połowy przewidzianych kartkówek4) poprawia ewentualne niedostateczne oceny ze sprawdzianów (co najmniej połowę z nich zaliczył)5) posiada katechizm z ćwiczeniami (oraz zeszyt), ale ma braki (ma od 25-50% zapisów)6) oddał do oceny przynajmniej połowę przewidzianych zadań domowych7) zna najbardziej istotne z podstawowych modlitw i prawd wiary8) będąc na lekcji słucha, i nie przeszkadza w jej prowadzeniu9) opuszcza katechezę, niechętnie bierze w niej udział10) czasami ma lekceważący stosunek do przedmiotu
6. Ocena niedostateczna (skrót: ndst). Uczeń:
1) nie opanował najbardziej podstawowych wiadomości i umiejętności przewidzianych programem2) braki w wiedzy i umiejętnościach uniemożliwiają mu kontynuację nauki3) nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać prostych zadań4) otrzymał niedostateczne oceny z kartkówek5) nie przystąpił do poprawy niedostatecznych ocen ze sprawdzianów6) nie ma katechizmu (oraz zeszytu), lub posiada je, ale ma znaczące braki (ma mniej niż 25% zapisów)7) ma stale lekceważący stosunek do przedmiotu
Rozdział 7
Sposoby informowania uczniów i rodziców1. Na pierwszej lekcji uczniowie są szczegółowo zapoznawani przez katechetę z Przedmiotowymi Zasadami Oceniania. Na pierwszej lekcji w drugim półroczu katecheta przypomina główne założenia PZO.2. Wymagania na poszczególne oceny są cały czas dostępne dla uczniów oraz rodziców (opiekunów prawnych)3. Wszystkie oceny są jawne.4. Sprawdziany przechowywane są w szkole do końca roku szkolnego.5. Wychowawcy klas na zebraniach lub podczas spotkań indywidualnych informują rodziców o ocenach.6. W razie potrzeby katecheta wzywa rodziców indywidualnie.7. Rodzice zawsze mogą kontaktować się z katechetą. Czas i miejsce spotkania ustalane są wspólnie przez obie strony.Rozdział 8
Zasady pracy zdalnejW przypadku wprowadzenia w szkole kształcenia na odległość na informatyce obowiązują poniższe zasady nauki zdalnej:1. Nauczyciel, uczniowie oraz rodzice korzystają z ujednoliconego kanału komunikacyjnego (G-Suite, dziennik elektroniczny Librus Synergia).2. Nauczyciel, uczniowie, rodzice zobowiązani są do odbierania i odsyłania na w/w kanałach informacji zwrotnej do godziny 17:00.3. Zajęcia religii są prowadzenie zgodnie z planem lekcji z użyciem platformy Google Classroom. Połączenie lekcyjne w wersji on-line trwa do 30 minut. Materiały od nauczyciela są dostępne dla uczniów również poza godzinami lekcji.4. Uczniowie mają obowiązek uczestniczyć w lekcjach on-line, a w przypadku braku takiej możliwości, rodzic/prawny opiekun zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie wychowawcę/nauczyciela uczącego poprzez wiadomość wysłaną w dzienniku elektronicznym.5. Treści programowe realizowane podczas nieobecności na lekcji on-line, uczeń ma obowiązek nadrobić we własnym zakresie, a wykonane zadania odesłać do nauczyciela, nie później niż 7 dni od nieobecności.6. Odnotowywanie frekwencji odbywa się zgodnie z zasadami obowiązującymi podczas nauki stacjonarnej.7. W celu zapewnienia optymalnych warunków pracy uczeń powinien używać słuchawek, kamery i mikrofonu.8. Zadane prace domowe w czasie zdalnej nauki uczniowie odsyłają wyłącznie przez platformę Google Classroom, w terminie wyznaczonym przez nauczyciela. W przypadku niedotrzymania terminu uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną z możliwością jej poprawy. Termin poprawy mija na kolejnej lekcji z religii.9. Nauczyciel ma możliwość przeprowadzenia sprawdzianu/pracy kontrolnej w umówionym terminie, na terenie szkoły z zachowaniem reżimu sanitarnego.10. Napisane przez uczniów prace kontrolne/sprawdziany na terenie szkoły w czasie zdalnego nauczania, podlegają dwudniowej kwarantannie. Przepis ten nie dotyczy prac w formie elektronicznej.
[1] Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, wyd. WAM, Kraków 2010; oraz Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach, wyd. WAM, Kraków 2010