podstawa programowa - katecheza w zespole

Idź do spisu treści

Menu główne:


Podstawa pro­gramowa kate­chezy Kościoła katolickiego w Polsce
 
Dokument został przyjęty podczas 351. zebrania plenarnego Konferencji Episkopatu Polski w Warszawie w dniu 8 marca 2010 roku.
Z pełną treścią podstawy możesz zapoznać się na stronie Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski - kliknij
W tym dokumencie zapisane jest to:
      • co już wiesz i umiesz po religii w przedszkolu
      • w Rozdziale II - m.in. co wiesz i umiesz po religii w szkole podstawowej (klasy I - III) - zobacz niżej
      • ...

Rozdział II - Katecheza inicjacji w sakramenty pokuty i pojednania oraz Eucharystii 
I etap edukacyjny: klasy I-III szkoły podstawowej

TO WIESZ I UMIESZ

 

Zadania katechezy

Zadania
nauczyciela religii

Treści – wymagania szczegółowe

Wiadomości

Uczeń

Rozwijanie

poznania wiary

Kształtowanie świadomości religijnej.

Istnienie religijnego wymiaru rzeczywistości.

- wskazuje owoce chrztu świętego i zobowiązania wynikające z jego przyjęcia.

Kształtowanie umiejętności odnajdywania śladów Boga w świecie oraz przyjmowania objawienia.

Sposoby poznania Boga.

Pismo Święte księgą wiary.

Bliskość i obecność Boga wśród nas i w naszym życiu.

- wskazuje, że Bóg zaprasza do przyjaźni, jest zawsze blisko nas, obdarza łaską,

- odnajduje w codzienności ślady Bożych darów i umie dziękować za nie,

- wskazuje znaczenie Pisma Świętego w życiu człowieka,

- uważnie słucha słów Pisma Świętego.

Przedstawienie podstawowych prawd wiary.

Bóg Stworzycielem świata.

Jezus Słowem Boga.

Chrystus umarł i zmartwychwstał dla nas.

Duch Święty prowadzi i umacnia życie Kościoła.

Jedność działania Ojca, Syna i Ducha Świętego.

Kościół realizujący posłannictwo Jezusa Chrystusa.

Powtórne przyjście Pana.

Konieczność dla zbawienia łaski, darmowego daru Bożego.

- wskazuje najważniejsze przymioty Boga,

- omawia teksty potwierdzające wiarę w zmartwychwstanie Jezusa,

- opowiada o Zesłaniu Ducha Świętego,

- wskazuje, w jaki sposób może wyrazić wdzięczność Panu Jezusowi za dar Jego ofiary,

- opowiada o wierze w powtórne przyjście Jezusa,

- opowiada o misji Kościoła,

- uzasadnia konieczność łaski Bożej dla zbawienia.

Ukazanie ogólnych zarysów historii zbawienia jako działania miłosiernego Boga w dziejach świata i ludzi.

Stworzenie świata, ludzi i aniołów.

Grzech ludzi.

Obietnica zbawienia.

Prorocy przekazicielami obietnicy.

Maryja Matką Chrystusa i naszą

Jezus obiecanym Zbawicielem.

Publiczna działalność Jezusa.

- wyjaśnia, że stworzenie jest przejawem miłości Bożej,

- omawia teksty mówiące o działaniu Boga,

- wyjaśnia pojęcia anioł, szatan, zbawienie, grzech, prorok, apostoł.

Wychowanie

liturgiczne

Kształtowanie umiejętności włączenia się w świętowanie wiary ludu Bożego (liturgia, rok liturgiczny, polska tradycja okresów liturgicznych).

Sakramenty święte.

Sens i przesłanie poszczególnych okresów roku liturgicznego.

Zwyczaje związane z obchodami Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy.

Niedziela pamiątką zmartwychwstania.

Podstawowe gesty, znaki i symbole liturgiczne.

Nabożeństwo różańcowe, drogi krzyżowej, majowe, czerwcowe.

- wymienia sakramenty święte,

- wyjaśnia podstawowe gesty, znaki i symbole liturgiczne,

- wskazuje na religijny wymiar Świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy,

- kojarzy nabożeństwo drogi krzyżowej, różańcowe, majowe i czerwcowe z czcią do Jezusa ukrzyżowanego, Maryi i Najświętszego Serca Jezusowego,

- wskazuje elementy świętowania niedzieli,

- wskazuje elementy świętowania Wielkanocy.

Kształtowanie postawy zaufania jako podstawy nawrócenia i pokuty – fundamentów pełnego przeżycia sakramentu pokuty i pojednania.

Bóg Miłosiernym Ojcem.

Pojęcie sakramentu pokuty i pojednania.

Warunki sakramentu pokuty i pojednania.

Pierwsze piątki miesiąca.

- wyjaśnia pojęcie miłosierdzia Bożego,

- określa sposoby walki z grzechem,

- wskazuje, co dokonuje się w sakramencie pokuty i pojednania,

- wskazuje, jak należy przygotować się do sakramentu pokuty i pojednania,

- wyjaśnia, dlaczego należy systematycznie korzystać z sakramentu pokuty i pojednania.

Pomoc w pełnym i aktywnym uczestnictwie w Eucharystii.

Eucharystia ofiarą Chrystusa i Kościoła, sakramentem jedności i miłości zbawczej, krzepiącej uczty, obecności Chrystusa.

Poszczególne części Mszy Świętej (znaczenie gestów, obrzędów, postaw, pozdrowień i wezwań).

- opowiada o ustanowieniu Eucharystii,

- wskazuje, że Eucharystia jest ofiarą Chrystusa i Kościoła,

- opowiada o tym, co dzieje się podczas poszczególnych części Mszy Świętej,

- wskazuje, jak należy przygotować się do uczestnictwa we Mszy Świętej i przyjęcia Komunii Świętej,

- wyjaśnia pojęcia post eucharystyczny, Komunia Święta, Najświętszy Sakrament.

Formacja

moralna

Ukazanie wybranych wydarzeń z historii zbawienia odnoszących się do życia ucznia.

Wiara źródłem ludzkiej życzliwości, pogody ducha, radości.

Nauczanie Jezusa w przypowieściach.

Pomoc chorym i cierpiącym.

- omawia wybrane przypowieści Jezusa,

- podaje przykłady niesienia pomocy innym,

- rozwija postawę zaufania do Pana Boga i odpowiedzi na Jego wezwanie.

Kształtowanie sumienia na podstawie przykazania miłości w Dekalogu i Ewangelii.

Pojęcie sumienia.

Dekalog wyrazem troskliwej miłości Boga wobec ludzi.

Treść i znaczenie poszczególnych przykazań Dekalogu.

- opowiada o znaczeniu sumienia,

- wyjaśnia, jakie postawy sprzeciwiają się Bożym przykazaniom,

- wskazuje, jak w codziennym życiu należy zachowywać przykazania Boże,

- wyjaśnia, na czym polega wiara w Boga, zaufanie i szacunek do Niego,

- uzasadnia, dlaczego niedziela jest najważniejszym dniem chrześcijanina,

- charakteryzuje, na czym polega postawa szacunku wobec rodziców i innych dorosłych oraz właściwe odniesienia do drugich: wdzięczność, gotowość do dzielenia się z innymi, wzajemne obdarowywanie się, przepraszanie,

- wyjaśnia zagrożenie zdrowia własnego i innych,

- prezentuje właściwe postawy w stosunku do otaczającego środowiska, przyrody oraz własnego ciała,

- uzasadnia postawę szacunku i troski o własność swoją, cudzą i wspólną,

- wyjaśnia, na czym polega postawa prawdomówności i uczciwości,

- uzasadnia szacunek do wartości doczesnych.

Kształtowanie umiejętności szukania płaszczyzn szerzenia dobra i królestwa Bożego w swoim środowisku.

Dobro otrzymywane od Boga.

Sposoby czynienie dobra w klasie, rodzinie, parafii.

- wskazuje, jak należy troszczyć się o dobro wspólne: klasowe, rodzinne, parafialne,

- odróżnia dobro od zła,

- wykazuje wrażliwość na przejawy dobra i zła,

- przejawia postawę życzliwości i koleżeństwa wobec rówieśników.

Kształtowanie umiejętności rozwoju własnej osobowości na przykładzie wzoru świętych.

Postaci biblijne przykładem życia wiary.

Przykłady życia według Ewangelii.

- wskazuje, w czym może naśladować postaci biblijne i świętych.

Wychowanie

do modlitwy

Kształtowanie umiejętności nawiązy­wania dialogu z Bogiem i udzielania odpowiedzi na Jego apel.

Pojęcie i formy modlitwy, postawy modlitewne.

Jezus wzorem modlitwy.

Maryja, Matka Jezusa i nasza, wzorem rozmodlenia.

- wskazuje cechy modlitwy,

- odróżnia modlitwę od innych wypowiedzi i działań ludzkich,

- zna wybrane modlitwy, pieśni i piosenki.

Kształtowanie umiejętności modlitwy dziękczynnej, chwalebnej, przebłagalnej, błagalnej, prywatnej i liturgicznej.

Modlitwa indywidualna i wspólnotowa.

Ojcze nasz i inne modlitwy.

- formułuje samodzielnie modlitwę, w której wielbi Boga, dziękuje Bogu, prosi i przeprasza Boga,

- omawia wybrane prośby modlitwy Ojcze nasz,

- wskazuje przykłady modlitwy w Biblii,

- odróżnia modlitwy prośby, dziękczynienia, przeproszenia i uwielbienia,

- wskazuje sytuacje, w których się modli.

Wychowanie

do życia

wspólnotowego

Kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi.

Pozdrowienia świeckie i chrześcijańskie.

Postawy służące słuchaniu drugiego człowieka i dobremu zrozumieniu ich słów.

Charakterystyczne cechy koleżeństwa i przyjaźni.

- wskazuje, jak tworzyć wspólnotę i jedność w klasie, rodzinie,

- dobiera właściwe formy komunikowania się z innymi,

- wskazuje, jak trzeba pielęgnować przyjaźń.

Kształtowanie świadomości przynależenia do Kościoła.

Kościół przestrzenią gromadzenia się wspólnoty wierzą­cych.

Przykazania kościelne.

- wskazuje, jak tworzyć wspólnotę i jedność w parafii,

- wyjaśnia poszczególne przykazania kościelne.

Pomoc w zaangażowaniu w różne wspólnoty życia.

Uczynki miłosierdzia.

- wskazuje, co jako dziecko może uczynić dla Kościoła-wspólnoty oraz wspólnoty świeckiej.

Wprowadzenie

do misji

Kształtowanie postawy świadectwa wiary w codziennym życiu.

Jezus posyła swoich uczniów na cały świat z Ewangelią.

Chrześcijanin troszczy się, by Jezus i Jego dzieło dotarło do wszystkich, którzy Go nie znają.

- wskazuje, na czym polega dobre wypełnianie czynów apostolskich w codziennym życiu,

- wyjaśnia, po co dzielić się z innymi swą wiedzą o Bogu.

 

 
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego